top of page

Skidhelg i Kalajoki - mitt i snöpyro

Fredagen i slutet på januari var det riktigt dåligt vinterföre, snön yrde och pyrde och vägarna var hala. Men vi packade bilen - det gick snabbt, vi fick fara iväg på resa på två :) Via Jakobstad på lite ärenden, for vi till Kokkola på lite mera ärenden och mot kvällen kom vi fram till Kalajoki. Lite kändes det nog i bilen när vi kom till öppna fält och vinden ven i sidan på bilen men husbilen hölls nog stadigt kvar på rätt sida av vägen. Tacksamt att ha en stor och tung bil gånger som denna.

Fredagkväll var det nog bara tv-mys som gällde medan snöpyro drog i där ute. Vi parkerade lite på sidan om nära hotellparkeringen. Ingen camping var öppen och det var ganska öde i Kalajoki. Med gasvärme så behövde vi minsann inte frysa. Lördagmorgon hade vinden avtagit men i bilen var det kyligt. Gasen hade tagit slut under natten och detta gjorde att vattnet till wc och duschen hade frusit. Så det var bara att byta gasflaska och ha på gasen för fullt. Så varmt var det minsann inomhus :)

Vi såg att de kört upp spåren för en timme sedan (de hade bra spårinfo på nätet) så vi körde över vägen till ABC parkering och hade då 50 m till skidspåret. På lördag var det ganska mycket nysnö i spåret eftersom det ännu snöade mycket så föret var kanske inte de bästa. Svettiga och slut kom vi tillbaka till husbilen efter 1,5 timmar i spåret och då skulle det ju ha varit trevligt om vattenledningarna öppnats. Men icke så Viktoria värme vatten på spisen och blandade kallt och varmt i diskbaljan och fick på detta "villo-aktiga" vis testa duschen i husbilen för första gången. Varmt och bra var det där och visst gick det bra att tvätta sig så också. Andreas som brukar vara lite mera iver på att få tekniken att funka så väntade lite till och vips så var vattnet till wc och duschen öppen och han fick ta en lång och varm dusch. Trägen vinner brukar de väl säga :/.

Lunch i Kalajoki centrum på Mama Leone, bra pizza! Sen blev det stickning och tv resten av kvällen.

Söndag morgon fick vi testa på pannkaffekokandets mysterier lite mera och fick koka några pannor innan vi fick till det riktigt goda husvagnskaffet. Vädret var riktigt bra, +1 grader och efter frukosten så ställde vi oss i spåret igen. Vi for först mot skidstugan, men slapp inte dit på banan för att skida eftersom de hade skidtävlingar där. Så vi svängde och for tillbaka och stakade på och Andreas övade på skate-teknik. Inte alltid så lätt men skam den som ger sig. Efter 20 km och nästan 2 timmar gav vi oss och fick igen packa in skidorna och utrustningen i "bilstallet" i bilen. Dit ryms förresten nästan vad som helst! En dusch i husbilen, torra kläder och så for vi på lunch till ABC. Gott och mättande.

Efter det körde vi hemåt och hemresan gick bra. Den sista halvkilometern till Storbacka var riktigt hal och Viktoria som körde var lite misstänksam om vi nog skulle slippa upp till huset, eftersom vi bor på en hög backe. Så det blev att gasa på ganska rejält och köra upp, lite tänkte det börja slira men med bra fart och låg växel så parkerade hon behändigt 4 meter från hustrappan och det var bara att börja packa ur.

Vilken lyx att ha husbil att fara iväg med, allt vad man behöver har man med sig :)

Skynket som följer med bilen är bra att sätta på vindrutan när man står parkerad över natten. Den isolerar och håller värmen inne. Som bonus är vindrutan torr och klar när man åker iväg nästa gång.